• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3
معاون قرارگاه محرومیت زدایی سپاه:

عشایر پاسدار مرز و ملیت کشور هستند

  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
عشایر پاسدار مرز و ملیت کشور هستند

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: عشایر پاسدار مرز و ملیت و دارای ساختار اجتماعی مستحکم و قوی و دارای روحیه سلحشوری، کم توقعی و مردم روزهای سخت هستند. سردار ضیاءالدین حزنی معاون در همایش تجلیل از عشایر و دامداران کردستان اظهار کرد: عشایر ذاخیر انقلاب هستند امروز مردم ما در […]

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: عشایر پاسدار مرز و ملیت و دارای ساختار اجتماعی مستحکم و قوی و دارای روحیه سلحشوری، کم توقعی و مردم روزهای سخت هستند.

سردار ضیاءالدین حزنی معاون در همایش تجلیل از عشایر و دامداران کردستان اظهار کرد: عشایر ذاخیر انقلاب هستند امروز مردم ما در جای جای کشور در پیشبرندگی و پیشرفت انقلاب اسلامی نقش مهمی داشته‌اند.

وی افزود: براساس فرامین امامین انقلاب، عشایر ایران یکی از پشتوانەهای بزرگ کشور و جزو بازوان قدرتمند ایران اسلامی و نگهدارندە امنیت و ارامش در کشور هستند.

وی تصریح کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب عشایر در هر نقطەای کە هستند پاسدار ملیت و دین و طرفدار روحانیون  و محافظ سنت‌های بومی کشور هستند.

جمعیت عشایر در ۲۹ استان کشور پراکنده است

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر در ۲۹ استان کشور پراکندە هستند، تصریح کرد: استان فارس، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین جمعیت عشایری و  قزوین و قم دارای کمترین جمعیت عشایری هستند.

وی اذعان کرد: عمق‌بخشی داخلی به اثبات کارآمدی نظام و نشان دادن عمق محبت و علاقه سپاه انقلاب به این قشر زحمت‌کش است.

سردار حزنی خاطرنشان کرد: قدردانی از گله‌داران و عشایر هم به خاطر تولیدات اقتصاد مقاومتی و نگهبانی و مسئولیتی که در نظام جمهوری اسلامی دارند را وظیفه خود می‌دانیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه افزود: استان کردستان در آمار داشتن دام‌های سبک استان نوزدهم و دام سنگین استان شانزدهم کشور استار مقداری بالا و پایین باشد.

وی عنوان کرد: در زمینه امنیت غذایی توجه به جامعه عشایری و دامداران امری ضروری است چرا که این جمعیت مولد، بخش مهمی از تولید گوشت و لبنیات کشور را تولید می‌کنند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به اینکه رونق حوزه دامداری و دامپروری را ضروری دانست و گفت: کمک به این حوزه توسط دستگاه‌های متولی امری ضروری بوده و نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور و جلوگیری از وابستگی به واردات را فراهم می‌سازند.

وی اضافه کرد: عشایر و دامداران بدون هیچ هماهنگی وظایف خود را در حوزه تولید در کشور انجام می‌دهند ولی برای رونق هرچه بیشتر این حوزه و جلوگیری از وابستگی به خارج از مرزها باید توجه ویژه‌ای به رونق بخش دامداری در کشور هستیم.

وی افزود: عشایر با داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین بیش از ۲۵ درصد از گوشت مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند و ۷۹ هزار هکتار از اراضی کشور را در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد ثمره دستی توسط این قشر تولید می‌شود متاسفانه کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته و مهاجرت به حاشیه شهرها و روی آوردن به مشاغل کاذب رشد شاخص بیکاری، حاشیه‌نشینی و موجب کاهش تولید و فعالیت دامپروری شده است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مناسبی گرفته شود.

وی گفت: ما معتقدیم عشایر جزء ذخایر انقلاب هستند و وفادارترین مردم این کشور به آب و خاک، انقلاب و مرزداران غیور و سدی محکم و نفوذ ناپذیر در برابر دشمنان هستند.

وی با بیان اینکه عشایر پاسدار مرز و ملیت و دارای ساختار اجتماعی مستحکم و قوی و افتخار برای کشور هستند، گفت: عشایر دارای روحیه سلحشوری، کم توقعی و مردم روزهای سخت بودند افتخاران نظام جمهوری اسلامی هستند.

۲۰۰ هزار عشایر سازماندهی شده در کشور

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار عشایر در سطح کشور سازماندهی شده و این جامعه ارزشی ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید را تقدیم دفاع از ارزش‌های انقلاب و دفاع از کشور کرده‌اند.

وی بر جلوگیری از انتشار آلودگی‌های صنعتی در محیط‌ زندگی جامعه عشایری و دام‌های آنها تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم آمار تلفات دام‌های قشر عشایر بالا برود، باید مشکلات اقتصادی در گلوگاه‌ها رسیدگی و برطرف شود.

وی افزود: باید مشکلاتی که در مسیر فعالیت و زندگی عشایر و دامداران وجود دارد با توجه به نقش مهم انها در رونق تولید برداشته شود و زندگی عشایر به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر و دارای صرفه اقتصادی باشد تا مانع از مهاجرت و حاشیه‌نشینی در این جمعیت پویا و تاثیرگذار باشیم.

تشکیل سازمان عشایری در سپاه

وی اضافه کرد: زندگی عشایر همواره با زیبایی و تولید توام بوده از سپاه استان و سازمان عشایری که قرار است تشکیل شود انتظار داریم مشکلاتی که سد راه عشایر وجود دارد را با نشست با دستگاه‌های مختلف برطرف کنند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه رفع مشکل عشایر در حوزه، آب، جاده، برق، گاز و غیره باید به صورت مرور و براساس اولویت‌بندی‌ها رفع شود، گفت: عدم توجیه اقتصادی زندگی عشایری و بالابودن هزینه و بالابودن سبک درامد باید رفع شود و نگاه ویژه و جدیدی به جامعه عشایر داشته باشیم.

وی اذعان کرد: نباید آمار مرگ و میردام‌ها را باید کاهش و در این راستا دامپزشکی باید ورود جدی و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.

وی با تاکید براینکه حمایت از بیمه دام‌ها و همچنین حمایت سایر دستگاه‌ها از عشایر را ضروری دانست و گفت: همه باید برای رفع مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر زندگی عشایر وجود دارد پای کار بیایند و در این راستا هرآنچه در توان دارند را بکار گیرند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه عنوان کرد: به هر میزان بتوانیم زندگی در روستاها و زندگی عشایر را به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر کنیم بخش زیادی از مشکلاتی که در شهرها به واسطه مهاجرت، حاشیه‌نشینی و مشاغل کاذب و غیره داریم را رفع خواهیم کرد.

حزنی اضافه کرد: از همه کسانی که به فکر مردم و در کنار مردم در مسیر رفع مشکلات و توسعه همه جانبه در استان تلاش می‌کنند تقدیر و امیدواریم شاهد رونق هرچه بیشتر کردستان عزیز در تمام عرصه‌ها باشیم.

وی در پایان خواستار تشکیل شورای عشایری در استان شد و گفت: شورای عشایری باید در راستای رفع مشکلات و برنامه‌ریزی برای حمایت هدفمند و اولویت‌بندی نیازهای جامعه عشایری در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل شود.

لینک کوتاه : https://sirvannews.ir/?p=2611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.