• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

ضرورت حمایت شورای شهر از شهردار سقز

  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
ضرورت حمایت شورای شهر از شهردار سقز

چند روزی است حواشی شورا و شهرداری مجددا نقل محافل است. این بار اما موضوع مخالفت شورا با شهردار با مخالفت‌های قبلی متفاوت و اندکی عجیب به نظر می‌رسد.  از قرار معلوم، شهردار با یک ارگانِ مورد احترام توافق کرده است “چم‌سقز” را سامانی بدهد. همزمان به اخذ منافع و درصدهای قابل ملاحظه از مالکین_که […]

چند روزی است حواشی شورا و شهرداری مجددا نقل محافل است. این بار اما موضوع مخالفت شورا با شهردار با مخالفت‌های قبلی متفاوت و اندکی عجیب به نظر می‌رسد.

 از قرار معلوم، شهردار با یک ارگانِ مورد احترام توافق کرده است “چم‌سقز” را سامانی بدهد. همزمان به اخذ منافع و درصدهای قابل ملاحظه از مالکین_که هم به سود شهر است و هم مالکین_ توانسته بلوار ۴۵ متری را شروع کند. ۱۰ عدد وَن و اتوبوس را با پرداختی اندک جذب می‌کند، دغدغه حل ترافیک دارد و معضل عدم پرداختِ گاها چندماهه حقوق پرسنل شهرداری دیگر تیتر رسانه‌ها نیست.

افکار بلندپروازانه جانمایی مکانی مردم‌پسند همچو آبیدر سنندج برای سقز در سر دارد و همزمان در جلسه شورای ترافیک مسئول و کارشناس این حوزه، برچیدن پیاده‌راه را تصمیمی اشتباه اعلام می‌کند.

با این اوصاف اولین سوالی که به ذهن شهروندان خطور می‌کند، محل اختلاف و سوال شورا از شهردار منتخب خودش است.

به عنوان احدی از اهالی، همواره از نبود پروژه عمرانی برای سقز منتقد شهردار بوده‌ام. اما انصاف حکم می‌کند وقتی مسئولی نقد را می‌بیند و به جای تاختن، برنامه‌ریزی پیشه می‌کند و جواب نقد را با عملکرد می‌دهد؛  ارزشمند بدانم.

سوالات اهالی شورا از شهردار را به لطف ارسال یکی از آقایان، تقریبا همه اشخاصی چون من که از منافع شهر دفاع کرده‌اند،در ۲۴ ساعت گذشته، دیده‌اند.اذعان دارم نوع سوالات طوریست که نمی‌شود دید و ساکت ماند.

اهالی محترم شورا؛ما همگی حداقل در شعار و ادعا یک نقطه مشترک داریم، آنهم توسعه سقز است.

در دیدار چند ماه پیش جمعی از اهالی با اعضای شورا، به آقایان پیشنهاد دادم شهر را در گرو اختلافات داخلی خودشان قرار ندهند، شهردار را حمایت کنید یا گزینه‌ی دیگری انتخاب کنید. اکنون که نتوانستید پس از چند ماه شخصی بهتر پیدا کنید، بهتر نیست در قبال شهر آبا و اجدادی‌مان دلسوزانه‌تر مواجه شوید و رویه برنامه و همراهی را با مجموعه شهرداری پیش کنید و سقز را در چند پروژه بلوار شهرک دانشگاه، چم سقز و رسیدگی عاجل به ترافیک و اِلمان شهری و رفع محکومیت‌های چند میلیاردی ادوار کمک کنید؟

شهردار سقز تا جایی که بنده اطلاع دارم، با محدودیت عجیب و غریب و بی سابقه‌ای از سوی اعضای شورا و محدودیت دستور بودجه‌ای ۱۲۰ میلیون تومان مواجه است.با این وضعیت تورم عملا اختیاری ندارد که بتواند اقدامی کند. مقایسه‌ کنید با اختیارات یک میلیارد و دویست میلیون تومانی شهردار سنندج، در اینجا شهردار عملا اختیاری ندارد.

سوال اینجاست شما کدامین برنامه منسجمِ عملیاتی و ابزار را برای شهر فراهم کردید که اکنون بهره‌برداری نابجا را مطالبه کنید؟

همین چند وقت پیش بود که در خبرها آمد، به سقز ۱۶۰۰ تن قیر رایگان تعلق گرفته است. شهردار یا هر کسی توانسته این قیر را برای سقز جذب کند اقدام شایسته‌ای است. در حدود ۲۰ میلیارد تومان قیر. نکته جالب داستان آنجاست که برای حمل و انتقال این حجم از قیر حدودا ۵۰۰ میلیون‌ تومان بودجه لازم است. شهرداری که برای همین یک مورد اقدام، محدودیت دارد و باید مصوبه شورا را بگیرد، تا آستانه از دست دادن این تعلق از سوی وزارت‌خانه قرار بگیرد و بالاخره بعد از گذشت بیش از یک ماه آقایان مستعفی و غیر مستعفی شورا نشست برگزار می‌کنند و مصوب می‌کنند. با این فرایندهای طولانی برای یک موضوع پیش‌پا افتاده، چه‌طور می‌شود کار کرد؟

شما کدام مسیر هموار را پیش پای مسئول توسعه شهری گذاشتید که اکنون، بتوانید ادعای خود مبنی بر دلسوزی برای سقز را به شهروندان اثبات کنید؟

بهتر نیست به جای شنیدن اخبار مجادله و اختلاف از ساختمان کوثر، برنامه و سخن‌کارشناسی، خروجی جلسات شماها باشد؟

گیرم که دست‌آورد پروژه‌های شروع شده به نام شما یا شخص مورد علاقه‌اتان هم نباشد، مگر غیر از آن است که آثارش نصیب همه‌ی شهروندان و فرزندان آینده این دیار می‌شود؟

بینی و بین‌الله این کجا نزد وجدان عمومی مورد پذیرش است که احدی ماشین‌آلات در حال انجام کار را در مسیر بلوار ۴۵ متری ببینید و برآشفته شود؟ گیرم که تشریفات سخت‌گیرانه را هم در حین انجام پروژه تکمیل کند، مگر غیر از اینست که کار را سپردن به بروکراسی سخت‌گیرانه همان توقف و درجا زدن است؟

اگر هم سخن کلیشه‌ای و همیشگی سوال و استیضاح حق شوراست را تَکرار می‌کنید، لازم است یادآور شوم قبل از آن_ انضباط کاری، برنامه‌، مشورت‌خواهی و مشورت پذیری، همراهی، رایزنی و اخذ منافع برای شهر، احترام به خودتان و شهروندان و مشاهده آثار عملکردتان_ وظایف شماست.

اکنون که در وظایف خود کارنامه‌ای ارائه نداده‌اید، مسیر سوال و بعد از آن استیضاح در حین شروع فصل کاری پیشه کرده‌اید، همزمان واقفید ۳ عضو از خودتان زیر بار به سرانجام رسیدن استیضاح نمی‌روند، چرا وقت خود را صرف انسجام و توسعه سقز، در عمل نمی‌کنید؟

شما اعضای شورا با سوال جدیِ “این چه وقت طرح سوال و رفتن به سمت استیضاح است” از سوی افکار عمومی مواجهید .در شروع فصل کاری سوال و استیضاح پیشه می‌کنید اما چندماه پیش در برف و کولاک که امکان اجرای هیچ پروژه‌ای نبود، دقیقا کجا بودید.

چه خوشمان بیاید چه نه، سقز امروز در حوزه‌ی شهری و در دوران عضویت شما در شورا بر مدار پسرفت بوده است. پدر بزرگم همیشه ما را نصیحت می‌کرد،‌منیات را کنار بگذارید و هرجایی که مسئولیتی داشتید طوری اقدام کنید که برای پدر و مادرتان رحمت بفرستند. می‌دانم شماها هم بر این مرام و مسلکید. فرصت کم است و پیشنهاد می‌کنم در این برهه که شهر دارد تکانی می‌خورد، همراه نظرِ مشترک #سقزدوستان، پرسنل شهرداری و منتقدین شوید.

لینک کوتاه : https://sirvannews.ir/?p=1874
  • نویسنده : کیوان جلالی

برچسب ها

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.