• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
پروژه گردشگری صلوات آباد و اثرات آن؛

گامی به سوی توسعه پایدار

  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
گامی به سوی توسعه پایدار

با گذشت بیش از ۵۰ سال از زمانی که بانک جهانی نخستین پروژه «گردشگری برای توسعه» خود را در دو کشور آفریقایی یعنی مراکش و تونس آغاز کرد، بحث نقش گردشگری در توسعه پایدار جامعه جهانی  هم چنان داغ باقی مانده است.          صنعت توریسم از دو جهت عمده حائز اهمیت بسیار است:نخست، موجبات آشنایی ملل […]

با گذشت بیش از ۵۰ سال از زمانی که بانک جهانی نخستین پروژه «گردشگری برای توسعه» خود را در دو کشور آفریقایی یعنی مراکش و تونس آغاز کرد، بحث نقش گردشگری در توسعه پایدار جامعه جهانی  هم چنان داغ باقی مانده است.         

صنعت توریسم از دو جهت عمده حائز اهمیت بسیار است:نخست، موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ ها، نژادها، اقوام، سرزمین ها، گویش‌ها و…را فراهم می‌کند، و دوم، از نظر اقتصادی به عنوان یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شود. ودرحال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند. صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود.صنعتی پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید،که  برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می ‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.                              

گردشگری و سفر از دیرباز بخشی جدانشدنی از علاقه مندی های انسان بوده است که روز به روز بر دامنه و اهمیت آن افزوده می شود و در هزاره سوم نیز به عنوان صنعت سفید و پاک در جهان شناخته شده است.                                                                  

گردشگری کردستان ، با توجه به توانمندی ها و ذخایر فرهنگی، تاریخی، طبیعی، اجتماعی خود، زمینه های شکوفایی و بهره مندی از این بسترها را فراهم می آورد ونه فقط منبعی سرشار از درآمد و عاملی مهم در رونق و توسعه اقتصادی است بلکه بستری مهم و بنیادی در تعاملات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به شمار می رود و از این روشاهد رونق آن با جدیت زیادی  در دولت فعلی درکردستان هستیم ..                                                            

اصولا آنچه در مناطق کردستان  از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‏ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‏ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است. اگرچه فرهنگ غنی و مهمان نوازی مردم کردستان بر کسی پوشیده نیست و در تاریخ این سرزمین زبانزد خاص و عام بوده و همواره به عنوان یکی از ویژگی های مردم  این خطه یاد شده است. واین ‏خصیصه را در جان و دل شان ثبت کرده و این کار پسندیده را ارج می‏نهند و به آن عمل‏ می‏ کنند.

کردستان اصیل,به مثابه پایتخت جشنواره های فرهنگی کشور,وپایتخت جهانی شهر خلاق موسیقی,مهد فرهنگ,هنرومهربانی وپهنه نشاط ,گردشگری وسرزندگی است.برگزاری رویدادهای آیینی جلوه گاه غنای فرهنگی کردستان وسرزمین مادها به جهانیان است.

  این خطه سرسبز خورشید تابان وسرچشمه حیات سرزمین ,مهدمردمانی است هویت مند,هم نشین طبیعت ودل بسته مام میهن ,جامعه توانمند وخود آگاه کردستان,باتکیه بر توانمندی های درونی خود زندگی در خور,هم پایه وهم شانی رابا سایر مناطق سرزمین ایران بزرگ،تجربه می کنند.                    

 کُردستان یکی از منحصربه فرد‌ترین استان‌های کشور درمقوله جاذبه‌های فرهنگی وگردشگری می‌باشد، زیرا که در این استان برخلاف سایر مناطق کشور هنوز عوامل فرهنگی و تاریخی در زندگی مردم جاری است و با وجود پیشرفت‌های روز افزون صنعت و هجوم فرهنگ‌های غربی و بیگانه، خوشبختانه فرهنگ بومی این منطقه به علت ریشه‌های عمیق و باستانی، پویاتر از گذشته به حیات خود ادامه می دهد. به علت دارا بودن شرایط خاص فرهنگی از قبیل  زبان، لباس و پوشش، جشن هاو مراسمات، رقص، موسیقی و صنایع دستی ، به واقع کُردستان، سرزمین مهرورزی و ارائه فرهنگ ناب ایرانی است که درجای جای جهان شناخته شده و تأثیرات شگرفی بر فرهنگ های هم‌جوار خود  گذاشته است .

 گرایش کردستان به توسعه،حرکت وپیشرفت ،این پهنه رابه منطقه ای خلاق،یادگیرنده وکار آفرین مبدل ساخته است که ضامن پویایی،تنوع،رقابت پذیری ودست یابی استان به تعادل درسطح گردشگری  است.زنجیره های ارزش اقتصادی  وفرهنگی مبتنی برموهبت منابع طبیعی، بازارچه های پررونق وپویا وشبکه لجستیکی گسترده (راه آهن سراسری ),ساختار اقتصادی متنوع ومحیطی مساعد را برای کسب وکار  وتوسعه گردشگری خلاق وپایدار بومی فراهم ساخته است.

 برگزاری منسجم و پیوسته رویدادهای فرهنگی وهنری وجشنواره های متعدددر دوسال اخیر نشان از تثبیت یک رویکرد کلان در توسعه گردشگری در کردستان است.        

انتخاب  شهر سنندج به عنوان شهر خلاق جهانی موسیقی,از طرف سازمان جهانی یونسکو, بی شک یکی از مهمترین رویداهای مهم ومبارک فرهنگی است که در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و جذب گردشـگری این شهر در آینده تاثیر به سزایی  خواهدداشت واین امر، گستردگی قلمرو فرهنگ کردی فراتر از مرزهای سیاسی و جغرافیایی را نشان می دهد که از پیشینه کهن و پیوستگی تاریخی تعاملات اقوام و مذاهب گوناگون در این سرزمین پهناور حکایت دارد..                                                                                 

آنچه بیش از همه، در نقشه راه توسعه کردستان، زیرساخت و ظرفیتش آماده است حوزه گردشگری است، جاذبه های طبیعی از جمله کوه های سربه فلک کشیده، رودهای خروشان و روستاهای تاریخی، در کنار ظرفیت های گردشگری سلامت,گردشگری خرید  و حتی زیارت بیش از هر مزیت دیگری در مسیر توسعه کردستان چشم نوازی می کند که می تواند به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای استان باشد.                                                  

گردشگری که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته وخوشبختانه  دولت سیزدهم اهتمام جدی  به اهمیت  وگسترش آن داردو درشرایط فعلی کشور,توسعه گردشگری می تواند  یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد ی و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی باشدکه با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. وگواه این ادعا در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد

    شهرسنندج دریک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب گردشگر داشته وموضوعات مورد علاقه گردشگران در کردستان به فراوانی یافت می ‌شود، که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن سنتی وکهن و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی ‌نظیر،به عنوان یکی از شهرهای غربی ایران به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق می تواند دروازه ورود و خروج گردشگران به منطقه و همچنین می تواند به عنوان پایگاهی برای گردشگرانی که قصد دارند به نواحی مختلف ایران مسافرت می کنند، به حساب آید، زیرا علاوه بر بستر غنی تاریخی، فرهنگی غالباً گستره ی وسیعی از پتانسیل و زمینه های ژئوتوریسم و پارک های جنگلی و طبیعی را شامل می شوند و همچنین وجود بستر طبیعی مناسب جهت تامین فضای بازارچه مرزی  و  وجود گذرگاه های مرزی مناسب برای توسعه مناسبات، باعث شده که این شهر سنندج مورد توجه طیف وسیعی از گردشگران داخلی و خارجی باشد و برای تحقق این امر مهم و حیاتی مشارکت تمامی افراد و مسئولان دست ‌اندرکار بخش توریست و صنعت  گردشگری را می ‌طلبد.                             

یکی از پایه‌های توسعه در جوامع، مشارکت و دخالت بخش خصوصی در فرایند آن می باشد. وارد شدن بخش خصوصی از سویی سبب سرعت گرفتن انجام برنامه ها شده و از سوی دیگر حوزه فعالیت ها را از زیر سیطره‌ی بخش دولتی و بوروکراسی اداری رها می‌سازد بر این اساس, سیاست های ساخت وتوسعه  مجتمع گردشگری صلوات آباد سنندج، مبتنی بر حضورپرنقش جدی بخش خصوصی درکنارحمایت های دولت  می باشد و دراین زمینه حداکثرهمکاری و همیاری ومساعدت با بخش خصوصی از طرف استاندار ومدیران محترم میراث فرهنگی وگردشگری کردستان تا امروز دراین پروژه بزرگ،صورت گرفته است.

ورود گروه شرکت های آمود به عنوان سرمایه گزار ومجری  پروژه بزرگ گردشگری صلوات آباد سنندج نویدبخش یک اراده جدی از طرف دولت سیزدهم و استاندار ودلسوز وپرتلاش کردستان برای میدان دادن به بخش خصوصی وهم چنین ملی  شدن جایگاه گردشگری سنندج و هم تراز با سایر مناطق کشورمی باشد.                                  

ورود  این هلدینگ اقتصادی  بزرگ  به پروژه صلوات آباد سنندج  در شرایط کنونی می تواند سرمایه گذاری منطقی و ثبات آفرین برای توسعه همه جانبه گردشگری محلی ,ملی وحتی فرا ملی در کردستان  شود؛ علاوه بر آن استفاده از ظرفیت های تبلیغی و اطلاع رسانی رسانه های محلی وصداوسیمای کردستان  برای جذب هدفمند گردشگران به سنندج  می تواند توسعه  همه جانبه گردشگری  فرهنگی و اجتماعی ,تجاری ,و….در شهر سنندج را متوازن و متقارن پیش ببرد وحتی امکان باز تجدید منابع و جاذبه های طبیعی و گردشگری پایدارهم برای آیندگان به عنوان یک فرصت کارآفرینی فراهم شودو امکان ارتقای رفاهی مردم بومی ومحلی  تبدیل گردد،چرا که در سیاست گذاری های این پروژه بخشی از مردم بومی ومحلی در آن سهیم وذینفع خواهند بود.                                                                                     

پروژه گردشگری صلوات آباد یکی از مولفه های مهم توسعه پایداردر کردستان است ومی تواند به نماد توسعه گردشگری کردستان وحتی غرب کشور تبدیل و ظرفیت های لازم برای اینکه این پروژه بتواند به عنوان دروازه ورود گردشگران خارجی(اقلیم کردستان و….) به ایران را دارا می باشد، ودر یک برنامه بلندمدت  می توان به عنوان منطقه آزاد تجاری و اقتصادی جای خود را در کریدورهای اقتصادی وگردشگری غرب کشوروحتی کشور باز کرد.

وافزون بر حفظ و پاسداری از منابع طبیعی وزیست محیطی،پایگاهی برای پاسداشت آیین های ایرانی و میراث فرهنگی ثبت شده ملی و جهانی کردستان ، وپیدایش فضای باز تعاملی به دلیل آشنایی هر چه بیشتر جهانگردان با فرهنگ و بینش اصیل ایرانی وکردی  و در نتیجه افزایش شمار گردشگر، کارآفرینی و درآمدزایی اقتصادی  در کردستان را موجب می شود.

باید یک برنامه ریزی تبلیغاتی هدفمند و گسترده برای معرفی این پروژه مهم , تدوین و اجرایی شودوبرنامه های توسعه ای آن با سیاست گذارای کلان، زیرساخت ها و زیربناهای استراتژیک،  فرهنگ عمومی و گردشگرپذیری ، به طور مستقیم و غیرمستقیم وابستگی و پیوستگی دارد. واگر با بهره‌گیری اصولی و بهینه همراه باشد، به طور قطع توسعه استان و به تبع آن توسعه گردشگری غرب کشور را به دنبال خواهد داشت.                                                                                         

امید است با اتخاذ سیاست گزاری های مناسب و تعدیل در سیاست های منطقه، همچون بازنگری در همه قوانین، بتوان به الگوی جامع‌ در توسعه گردشگری کردستان، باتوجه به خواسته ها و نیازهای گردشگران رسید و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه گام برداریم.  

حامد میرزایی

                                                                         

لینک کوتاه : https://sirvannews.ir/?p=2580
  • نویسنده : حامد میرزایی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.