• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

بازگشت آجرهای تمدن مانایی از سوئیس به ایران

  • ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
بازگشت آجرهای تمدن مانایی از سوئیس به ایران

سیروان: رئیس پژوهش موزه ملی ایران از بازگشت نشانه های تمدن چند هزار ساله مانایی ها که از تپه قلایچی بوکان به سرقت رفته بود؛خبر داد.

سیروان: رئیس پژوهش موزه ملی ایران از بازگشت نشانه های تمدن چند هزار ساله مانایی ها که از تپه قلایچی بوکان به سرقت رفته بود؛خبر داد.

یوسف حسن‌زاده در گفت و گوی اختصاصی با سیروان نیوز تشریح کرد که این آجرها در دهه ۶۰ خورشیدی قاچاقی از ایران خارج شده بود و با پیگیری های بین المللی در  ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ از سوئیس به ایران برگردانده شد.

 او با اشاره به کاوش های غیر مجاز در دهه ۶۰درمحوطه قلایچی بوکان توضیح داد که در فرایند این کاوش غیر مجاز در همان زمان تعداد بی شماری از آجرهای لعابدار شامل ۵۱ قطعه آجر کامل و ۹ آجر نیمه و چارک به مرزهای خارج از کشور قاچاق شده بود.

 آنگونه که رئیس پژوهش موزه ملی ایران می گوید : در سال ۱۳۷۰ این آجرهای لعابدار در انباری در بندر چیاسو (نزدیک مرز سوئیس و ایتالیا) از سوی خانواده‌ای ایرانی برای فروش عرضه شد؛جان کرتیس در مقام موزه‌دار از موزه بریتانیا در ۱۷ مهر ۱۳۷۰ خورشیدی از این آثار بازدید کرد تا در صورت امکان، موزه بریتانیا آن‌ها را خریداری کند.

 حسن زاده توضیح  داد که موزه دار بریتانیایی به هنگام بازدید متوجه  می شود که  این آثار متعلق به فرهنگ «مانایی» و متعلق به محوطه قلایچی است وباید به ایران بازگردانده شود. روند حقوقی برای استرداد این مجموعه با مشارکت دکتر جان کرتیس، کشور سوئیس و دستگاه دیپلماسی و میراث فرهنگی ایران حدود سه دهه طول کشید تا سرانجام در واپسین روزهای آذرماه سال ۱۳۹۹ به ایران تحویل داده شد.

 حسن زاده با ابراز تاسف از قاچاق نشانه های تمدن مانایی در دهه ۶۰  اعلام و اظهار کرد که شهرداری بوکان با همکاری موزه ملی ایران درنظر دارند؛ نمایشگاهی از ۵۱ قطعه از این آجرها را در موزه استاد حقیقی بوکان برگزار کنند.

 آنگونه که رئیس پژوهش موزه ملی ایران می گوید:این نمایشگاه تا ۳۱ تیر ۱۴۰۱ با با حضور سفیر دولت سوئیس ومسئولان موزه ملی ایران برگزار و بازگشت این آجرها به خاستگاه‌اش بیش از پیش نشان‌دهنده اهمیت کاوش‌های باستان‌شناسی است.

تپه قلایچی بوکان در هفت کیلومتری شمال بوکان قرار دارد که از آن به عنوان پایتخت ماناهایی یاد می شود.

لینک کوتاه : https://sirvannews.ir/?p=765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.